سفتی شریان در نوجوانی ممکن است با چاقی در اوایل بزرگسالی مرتبط باشد

13دسامبر 2021- یک مطالعه ی جدید نشان داد کاهش سفتی شریان- سفت شدن دیواره شریانها- ممکن است به پیشگیری از چاقی و بالا رفتن فشار خون در بزرگسالان جوان کمک کند.

تیمی متشکل از محققان دانشگاه فنلاند شرقی، دانشگاه اکستر و دانشگاه بریستول، 3800 نوجوان 17 ساله را به مدت هفت سال مورد بررسی قرار دادند و میزان فشار خون و چاقی را در میان آنها بررسی کردند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که میزان بالاتر سفتی شریان در سن 17 سالگی با افزایش 20 درصدی خطر چاقی شکمی و کل بدن در سن 24 سالگی، مرتبط است.

محققان می‌گویند که یافته‌های آنها می‌تواند نقشی کلیدی در پیشگیری از فشار خون بالا و چاقی داشته باشد.

دکتر Andrew Agbaje، پزشک و اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه فنلاند شرقی، می‌گوید: یافته‌های ما از نظر بالینی و سلامت جمعیت قابل توجه است، و باید در استراتژی­های پیشگیری و درمان فشار خون و چاقی در آینده، کاهش سفتی شریانی، به‌ویژه در دوران نوجوانی از اکنون در نظر گرفته شود.

فشار خون بالا و چاقی هر دو به عنوان عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ شناخته شده اند. در حالی که هر دو قابل پیشگیری هستند، تلاش های جهانی برای کاهش بروز آنها، تاثیر کمی داشته است. این باعث شده است تا محققان به بررسی چگونگی ایجاد این شرایط بپردازند.

مطالعه ی اخیر نشان داد که سفتی شریانی بالاتر در دوران نوجوانی، با 20 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به فشار خون سیستولیک بالا، و افزایش دو برابری خطر ابتلا به فشار خون دیاستولیک بالا، در هفت سال بعد ارتباط دارد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که افزایش فشار خون به میزان 5 میلی متر جیوه در طول پنج سال با افزایش 16 درصدی خطر مرگ در جمعیت بزرگسال، ارتباط دارد.

این مطالعه در ژورنال Hypertension منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/dec/arterial-stiffness-in-adolescence-may-be-linked-to-obesity-in-early-adulthood-study-suggests.html